اینستاگرام در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای در جذب کاربران به خود داشته
و توانسته است در کشورهای بسیاری از جمله ایران، به محبوبترین شبکهی
اجتماعی تبدیل شود.
آموزش ثبت نام در برنامه
ثبت
نام در اینستاگرام یکی از راحتترین عضویتهای موجود در اپلیکیشنهای
اجتماعی است. در همان ورود اول، از شما خواسته میشود که اطلاعات اکانت خود
را برای ورود به اکانت وارد کنید. اگر این اولین مراجعهی شماست،
میتوانید با لمس گزینهی SingUp و سپس singup with email or phone number
وارد صفحهی ساخت اکانت شوید تا با وارد کردن ایمیل یا شماره تلفن خود، در
برنامه ثبت نام کنید. اگر از روش ایمیل استفاده کنید میتوانید بدون تایید
لینک فعالسازی، وارد اینستاگرام شوید. اما اگر شماره تلفن را وارد کنید
ابتدا باید کد تایید را که به شما پیامک شده است در برنامه وارد کنید تا به
مرحله ی بعد بروید.
- در مرحله ی بعدی از شما خواسته می شود تا
نام کامل خود (دلخواه) و یک رمز عبور برای اکانت انتخاب کنید. بعد از تکمیل
این بخش و لمس گزینه ی Next، به مرحله ی اصلی یعنی تعیین نام کاربری یا
آیدی خواهیم رسید. آیدی مورد نظرتان را وارد کنید و بعد از تایید آزاد بودن
آن، به مرحله ی بعدی بروید.
- در این بخش از شما خواسته می شود تا
برای پیدا کردن دوستان احتمالی، اکانت خود را به اکانت فیسبوک متصل کنید.
اگر به هر دلیلی تمایلی به انجام اینکار ندارید گزینه ی Skip را انتخاب
کنید تا به مرحله ی آخر ثبت نام وارد شوید.
- در این بخش اینستاگرام
مخاطبین شما را اسکن می کند و هر شخصی که اکانت اینستاگرام داشته باشد (با
این شرط که شماره تلفن خود را در اکانت ثبت کرده باشد) به شما معرفی می کند
تا در صورت تمایل او را فالو کنید. پیشنهادهای خود اینستاگرام نیز در تب
جداگانه ای به شما نمایش داده می شوند تا با مرور محبوب ترین پیج های این
شبکه، موارد دلخواه را فالو کنید.
کار تمام است. اکنون وارد
محیط اینستاگرام شده اید. برای انتخاب عکس پروفایل نیز کافیست به پروفایل
خود مراجعه کنید و با لمس طولانی روی عکس خام فعلی، یا مراجعه به بخش Edit
You Profile عکس مورد نظرتان را انتخاب و آپلود کنید.
معرفی چهار بخش اصلی برنامه
در
نوار ابزاری که در پایین صفحه قرار دارد 5 گزینه وجود دارد که به جز گزینه
میانی که مربوط به ارسال پست جدید است و در ادامه آن را معرفی می کنیم، 4
گزینه دیگر به 4 بخش اصلی اینستاگرام اختصاص دارند.
گزینهی اول (آیکون خانه)
مربوط به بخش اصلی برنامه یا به اصطلاح Feedها است. این بخش مانند Home
Page فیسبوک عمل میکند و پستهای ارسال شده توسط اشخاصی که آنها را فالو
کردهاید به صورت یکجا در این بخش به نمایش گذاشته میشوند. این بخش در
ابتدا پست ها را به ترتیب زمان انتشار نمایش می داد که متاسفانه در اقدامی
عجیب از سوی مسئولین اینستاگرام و با وجود مخالفت های اکثر کاربران این
شبکه، ترتیب نمایش پست ها کاملا به هم ریخت و هم اکنون پست ها به صورت به
هم ریخته و شانسی نمایش داده میشوند. البته خود اینستاگرام اعلام کرده است
که ترتیب پستها را طوری نمایش میدهد که پستهایی که برای شما مهمتر است
در بخش بالاتر نمایش داده شود اما در عمل شاهد چنین موضوعی نیستید و
پستها به صورت کاملا Random نمایش داده میشوند.
گزینهی دوم (آیکون ذره بین) بخش جستجوی اینستاگرام است که در آن به موارد مهم و بااهمیتی دسترسی خواهید داشت.
- اولین
بخش که در بالای صفحه قرار گرفته است مربوط به بخش جستجو است. در این قسمت
با چهار تب متفاوت (Top, People, Tags و Places) رو به رو خواهید شد. اگر
کلمه مورد نظر شما در بخش اکانتها (People) جستجو شود، صفحههای مربوط به آن، و اگر همین کلمه در بخش هشتگها (Tags) جستجو شود نیز تمامی عکسهای
مرتبط با موضوع جستجو شده، برای شما به نمایش در خواهد آمد. بخش Top نیز
ترکیبی از آیدی ها، هشتگ ها و مکان ها است و زمانی که کلمه ای را در کادر
جستجو وارد می کنید میتوانید در تب Top تمامی موارد مهم را اعم از هشتگ یا
... مشاهده کنید
- دومین بخش مربوط به یک نوار باریک است که
در آن میتوانید لایو ویدیوها و استوریهای محبوب و منتخبی را مشاهده کنید
تا در صورت تمایل آن ها را تماشا کنید. اگر با مفهوم لایو ویدیو یا استوری
آشنایی ندارید در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.
- بخش سوم
نیز مربوط است به عکسها و ویدئوهایی که به صورت اتفاقی از حسابهای مختلف
اینستاگرام (که فالو نکرده اید) به شما نمایش داده میشوند. این انتخابها
بر اساس علایق شما صورت میگیرد، به این معنا که اینستاگرام با آنالیز
افرادی که فالو کرده اید و تصاویری که لایک می کنید، عکس ها و ویدیوهایی که
احتمالا برای شما جالب است را در این بخش برای شما نمایش میدهد.
گزینهی سوم (آیکون قلب)
بخش مدیریت اعلانها است. این بخش شامل دو برگه جداگانه با عنوان You و
Following است. در بخش You اگر کسی برای شما درخواست دوستی بفرستد، عکس شما
را لایک کند یا برایتان کامنت بگذارد به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در تب
دوم نیز میتوانید اطلاعات مختصری از افرادی که آنها را فالو کردهاید
پیدا کنید. برای مثال میتوانید متوجه شوید که دوستتان چه عکسهایی را لایک
یا به تازگی چه صفحهای را فالو کرده است.
گزیه چهارم (آیکون آدمک)
نیز پروفایل شخصی شما است. در این بخش تمامی عکسها و ویدئوهایی که ارسال
کردهاید وجود دارند و میتوانید به تغییر اطلاعات اکانت خود بپردازید.
معرفی منوی تنظیمات و کارکرد هر گزینه
زمانی
که در صفحه پروفایل خود قرار دارید، میتوانید با لمس گزینه "سه نقطه" در
بالای صفحه، به تنظیمات اینستاگرام دسترسی پیدا کنید. در این منو چندین
گزینه وجود دارد که در ادامه به معرفی جزئی آنها خواهیم پرداخت.
- Invite Facebook Friends:
توسط این گزینه میتوانید با متصل کردن اکانت فیسبوک خود به اینستاگرام،
اکانت خود را به دوستانتان معرفی کنید و از آن ها بخواهید که شما را پیدا و
فالو کنند.
- Invite Friends: این گزینه نیز همان امر دعوت را، با روش های دیگر همچون ایمیل یا اشتراک گذاری از طریق باقی اپلیکیشن ها در اختیارتان قرار می دهد.
- Facebook Friends:
توسط این گزینه میتوانید بعد از اتصال اکانت ایسنتاگرام شما به اکانت
فیسبوک، دوستان فیسبوکی خود را که در اینستاگرام هم حضور دارند پیدا و در
صورت تمایل فالو کنید.
- Contacts: این گزینه شماره
تلفن های موجود در گوشی شما را اسکن می کند و افرادی که عضو اینستاگرام
باشند را به شما نمایش می دهد. البته شرط این موضوع این است که دوستان شما
شماره تلفنشان را در اکانت اینستاگرام ثبت کرده باشند در غیر این صورت حتی
اگر عضو اینستاگرام باشند در این بخش نمایش داده نمی شوند.
- Story Setting:
این بخش مربوط به تنظیمات استوری است که در آن میتوانید مشخص کنید چه
افرادی (همه یا فقط کسانی که فالو کرده اید) قادر به ارسال نظر درباره
استوری های شما باشند. اگر دوست دارید شخص یا اشخاص بخصوصی قادر به تماشای
استوری های شما نباشند نیز میتوانید در همین صفحه آن ها را مشخص کنید. عمر
استوری ها 24 ساعت است و بعد از آن به طور خودکار حذف می شوند بنابراین
اگر می خواهید عکس یا ویدیویی که در استوری آپلود می کنید در گوشی نیز
ذخیره شود میتوانید گزینه ی Save Sahred Photos را در بخش انتهایی این
صفحه روشن کنید.
- Edit Profile: توسط این گزینه که
در همان صفحه ی اصلی پروفایل نیز در دسترس قرار دارد میتوانید اطلاعات
اکانت خود را تغییر دهید. نام، آیدی، بیوگرافی، عکس پروفایل، لینک سایت،
ایمیل، شماره تلفن و ... از مواردی هستند که در این بخش میتوانید آن ها را
ویرایش کنید.
- Two-Factor Authentication: توسط
این امکان میتوانید ورود دو مرحله ای را برای اکانت خود فعال کنید. بعد از
فعالسازی، از این پس هنگام ورود به اکانت علاوه بر رمز ورود، یک کد
فعالسازی نیز (که به شماره شما پیامک می شود) مورد نیاز خواهد بود.
- Post You've liked:
در این بخش تمامی عکسها یا ویدئوهایی در طول استفاده ی خود از اینستاگرام
لایک کردهاید جمعآوری خواهند شد تا بتوانید در آینده به آن ها دسترسی
داشته باشید.
- Blocked Users: کاربرانی که بنا به هردلیلی بلاک کرده اید در این بخش لیست خواهند شد تا در آینده و در صورت نیاز بتوانید آن ها را آنبلاک کنید.
- Switch To Business Profile:
از این گزینه میتوانید برای تبدیل اکانت خود به اکانت تجاری استفاده
کنید. مشاهده ی آمار دقیق از بازدید پست ها، ساعات شلوغی پیج، اضافه کردن
گزینه ی تماس یا آدرس و ... از مواردی هستند که با تبدیل پیج عادی به پیج
تجاری به اکانت شما اضافه خواهند شد.
- Private Acc:
این گزینه حالت خصوصی را برای اکانت شما فعال می کند. در حالت عادی تمامی
پست ها و ویدیوهایی که در اینستاگرام آپلود می کنید و حتی لیست افرادی که
فالو کرده اید برای تمام کاربران قابل نمایش هستند و همچنین هرشخصی می
تواند به طور آزادانه شما را فالو کند. اما با خصوصی کردن اکانت خود، هر
شخص برای آنکه شما را فالو کند نیاز به تایید شما دارد و تا قبل از آن نیز
قادر به مشاهده ی پست هایی که در پیج دارید نخواهد بود.
- Linked Acc:
این گزینه نیز برای متصل کردن اکانت فیسبوک، توئیتر و.. به اینستاگرام به
کار میرود که علاوه بر مزیت آن در بازیابی رمزعبور، میتوان با استفاده از
آن پستهای ارسال شده را نیز بین اکانتها همگامسازی کرد.
- Contacts:
این گزینه شماره تلفن های موجود در گوشی شما را اسکن می کند و افرادی که
عضو اینستاگرام باشند را به شما نمایش می دهد. البته شرط این موضوع این است
که دوستان شما شماره تلفنشان را در اکانت اینستاگرام ثبت کرده باشند در
غیر این صورت حتی اگر عضو اینستاگرام باشند در این بخش نمایش داده نمی
شوند.
- Language: زبان برنامه در این بخش قابل تغییر است که البته زبان فارسی جزوی از آن نیست.
- Push Notification:
اگر کسی عکس یا کامنت شما را لایک کند، برای شما کامنت بگذارد، شما را
فالو کند، لایو ویدیو اجرا کنید و ... اینستاگرام برای شما یک نوتیفیکیشن
ارسال می کند تا شما را از آن باخبر کند. در این بخش میتوانید به صورت
تفکیک شده روی این موارد کنترل داشته باشید و مواردی که تمایلی به آن
ندارید خاموش کنید. برای مثال بسیار مهم است که از کامنت ها یا دایرکت هایی
که برایمان ارسال می شود با خبر شویم اما دانستن آنکه چه کسانی ما را فالو
کردند یا تصاویرمان را لایک کرده اند اهمیت چندانی ندارد و می توان اطلاع
رسانی آن ها را خاموش کرد.
- Celluar Data Use:
در این بخش میتوانید در صورت تمایل حجم مصرفی اینستاگرام را مقدار کمی
کاهش دهید. استفاده از این موضوع تجربه ی استفاده از اینستاگرام را کمی
ناخوشایند می کند و ممکن است زمان بیشتر برای بارگذاری و حتی کیفیت کمتری
در عکس های لود شده شاهد باشید.
- Comments:
خوشبختانه اینستاگرام امکان بستن کامل کامنت ها را برای پست های اینستاگرام
مهیا کرده است که در ادامه به آموزش آن خواهیم پرداخت. اما اگر دوست
ندارید که کامنت ها را به طور کامل ببندید، میتوانید از امکان سانسور
کامنت ها استفاده کنید. در این بخش میتوانید کلمات خاصی را مشخص کنید تا
اگر کامنتی حاوی آن کلمات بود به طور خودکار سانسور شود و برای شما و
کاربران دیگر نمایش داده نشود. برای مثال با وارد کردن برخی کلمات رکیک،
نژادپرستانه، سیاسی و ... میتوانید فضای پاک تر و آرام تری در کامنت های
خود داشته باشید.
- Upload Quality: این گزینه مربوط به کیفیت پست هایی است که آپلود می کنید اما بهتر است آن را دست نخورده باقی بگذارید.
- Save Original Photo And Video:
اگر می خواهید یک عکس یا ویدیو را به صورت زنده و توسط دوربین داخلی
اینستاگرام ثبت و آپلود کنید، میتوانید با روشن گذاشتن این 2 گزینه،
اینستاگرام را طوری تنظیم کنید که بعد از ارسال، یک نسخه از آن ها را نیز
در گالری گوشی شما ذخیره کند. اگر این 2 گزینه خاموش باشند پست هایی که از
طریق دوربین داخلی اینستاگرام ثبت می کنید (نسخه خام) در گوشی ذخیره
نخواهند شد.
- Add Account: توسط این گزینه
میتوانید در صورتی که بیش از یک اکانت اینستاگرام دارید، آن ها را نیز در
برنامه وارد کنید و به تفکیک به مطالب هر کدام دسترسی داشته باشید.
تغییر اطلاعات پروفایل (عکس، آیدی ، ایمیل و...)
در
نوار ابزار پایین اینستاگرام، با ورود به گزینهی چهارم (آیکون آدمک) و
کلیک روی گزینهی Edit Profile، اطلاعات شما نمایش داده میشوند و
میتوانید به ویرایش هرکدام که مایل بودید بپردازید. نام، آیدی، بیوگرافی،
عکس پروفایل، لینک سایت، ایمیل، شماره تلفن و ... از مواردی هستند که در
این بخش میتوانید آنها را ویرایش کنید.
آموزش پست کردن عکس، آلبوم عکس و ویدیو
همانطور
که در ابتدا گفته شد اینستاگرام در نوار ابزار خود که در پایین صفحه قرار
دارد 5 گزینه را در برگرفته است که 4 مورد آن ها در بالا توضیح داده شدند.
گزینه پنجم و میانی مربوط به ارسال پست جدید است. پست جدید شما میتوانید
یک عکس، یک ویدیو یا یک آلبوم عکس (10 تایی) باشد.
برای ارسال پست
جدید روی آیکون میانی "+" لمس کنید تا با صفحه ی ارسال پست مواجه شوید. در
این بخش مستقیما به گالری گوشی متصل خواهید شد که تمام عکسها و ویدیوهای
موجود در گوشی را به ترتیب تاریخ، به شما نمایش میدهد. عکس یا ویدیوی مورد
نظر خود را در این لیست پیدا کنید و روی آن لمس کنید. پیش نمایش عکس شما
در بالای صفحه به نمایش در خواهد آمد. در این بخش با لمس گزینه ی " <
> " که در گوشه ی چپ تصویر قرار دارد میتوانید قاب عکس را از حالت
مربع، به حالت واید(عریض) تبدیل کنید. بعد از مشخص کردن این مورد، روی
گزینهی Next کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
- توجه1: در
صورتی که قصد ارسال عکس یا ویدیو به صورت زنده و از طریق دوربین داخلی
اینستاگرام را دارید، کافیست تا در نوار ابزار پایین صفحه، گزینه ی Photo
یا Video را انتخاب کنید تا دوربین گوشی اجرا شود. عکس یا ویدیوی خود را
ثبت کنید و روی Next لمس کنید تا وارد مرحلهی بعد شوید.
- توجه2:
در صورتی که قصد ارسال آلبوم عکس دارید، باید در همین صفحه گزینه ی SELECT
MULTUPLE را (سمت راست) انتخاب کنید و سپس از 2 تا 10 عکس یا ویدیو را در
لیست عکس های پایین انتخاب کنید. بعد از اتمام انتخاب، روی گزینهی Next
لمس کنید تا بعد از تنظیم ترتیب قرارگیری آن ها، وارد مرحلهی بعد شوید.
با
لمس گزینه ی Next، وارد مرحله ی افکت گذاری خواهید شد. در این صفحه ده ها
افکت جذاب و چشم نواز (پایین صفحه) و یک آیکون خورشید برای تغییر روشنایی
عکس (بالای صفحه) وجود دارند که میتوانید روی عکس یا ویدیوی خود اعمال
کنید.
اگر
می خواهید عکس خود را به صورت خام و بدون هیچ تغییری آپلود کنید کافیست
بدون دست زدن به هیچ گزینه ای، روی Next لمس کنید تا به مرحله ی آخر "ارسال
پست" وارد می شوید.
- وارد کردن توضیحات: در
این بخش باید توضیحات متنی یا هشتگ هایی که مد نظر دارید را بنویسید. برای
آنکه متن شما راست چین باشد ابتدا یک نقطه را تایپ کنید و Enter بزنید (به
خط بعد بروید) و سپس شروع به نوشتن متن خود کنید.
- لوکیشن و تگ کردن افراد: در
پایین همین بخش نیز دو گزینه Add Location (مشخص کردن لوکیشن عکس یا
ویدیو) و Tag People (تگ گردن کاربران) وجود دارد که در صورت لزوم
میتوانید از آن ها نیز استفاده کنید. تگ کردن کاربران به این معنا است که
میتوانید آیدی آن ها را روی عکس سنجاق کنید. برای مثال اگر عکسی از خود و
دوستتان منتشر می کنید، میتوانید با تگ کردن آیدی او روی عکس،
بازدیدکنندگان را در پیدا کردن پیج او یاری کنید. در ادامه توضیحات بیشتری
درباره تگ کردن کاربران خواهیم داد
- اشتراک در سوشال مدیا:
اگر اکانت های دیگر خود همچون فیسبوک، توئیتر و ... را به اکانت
اینستاگرام خود لینک کرده باشید میتوانید در این بخش و با انتخاب آن ها،
پست ارسالی را به صورت خودکار در اکانت های فیسبوک یا دیگر خود نیز منتشر
کنید.
- بستن کامنتها: در انتهای صفحه نیز
گزینهای تحت عنوان Advanced Settings قرار دارد که با انتخاب آن میتوانید
امکان کامنت را به طور کامل برای آن پست ببندید.
بعد از انجام موارد بالا، روی گزینه Share لمس کنید تا پست شما منتشر شود.
حذف یا ویرایش پستها بعد از ارسال
شما
میتوانید بعد از ارسال پست با لمس گزینهی سهنقطه در بالای هر عکس و
انتخاب گزینهی Edit، به ویرایش آن بپردازید. برای حذف نیز کافی است تا در
همین بخش، روی گزینهی Delete لمس کنید. همچنین بستن یا باز کردن امکان
کامنت نیز در همین بخش وجود دارد و میتوانید آن را برای هر پست و در هر
زمانی که خواستید تغییر دهید.
آموزش بستن کامنتها یا سانسور آنها
یکی
از پرحاشیهترین موضوعاتی که در رابطه با اینستاگرام مطرح میشود مربوط به
بخش کامنتهای آن است که متاسفانه بخش قابل توجهی از کاربران درک چندان
درستی از آن نداشته و بارها شاهد توهینها و موارد نه چندان مناسبی مانند
هجوم به پیجهای مختلف بودهایم. این روزها حتی اگر به پای صحبتهای
هنرمندان داخلی بنشینید بارها از توهینها و انرژیهای منفی که توسط برخی
کاربران روانهی آنها شده است، خواهید شنید. امری که بسیاری از این افراد
را وادار به بستن پیج و خداحافظی از اینستاگرام کرده است. خوشبختانه
اینستاگرام در بهروزرسانیهای خود ابتدا امکان سانسور کامنت و بعد از آن
نیز امکان بستن کامل بخش کامنتها را ارائه کرد تا کاربران در صورت لزوم،
بتوانند آن را برای پیج خود غیرفعال کنند. البته امکان سانسور کامنت چندان
مورد توجه کاربران قرار نگرفته است، با این حال در ادامه روش فعال کردن آن
را نیز آموزش خواهیم داد:
- سانسور کردن کامنتها: این
ویژگی به شما قابلیت فیلتر کردن خودکار کامنتهایی را که حاوی کلمات توهین
آمیز، منفی یا... هستند خواهد داد. برای مثال با مشخص کردن کلمهی "زشت"
از این پس کامنتهایی که شامل این لغت در متن خود باشند نه برای شما و نه
برای دیگر بازدیدکنندگان پیج شما به نمایش در نخواهد آمد و تنها همان شخصی
که آن را ارسال کرده است قادر به تماشا و خواندن آن خواهد بود. برای
فعالسازی این ویژگی به تنظیمات اینستاگرام و سپس گزینهی Comment مراجعه
کنید. در بخش Custom Keywords میتوانید هر لغتی که دوست دارید را اعم از
فارسی، انگلیسی یا حتی فینگلیش (متون فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی)
بنویسید و آنها را با علامت کامای انگلیسی ( , ) از یکدیگر جدا کنید. از
این پس هر کامنتی که یکی از این لغات را در خود داشته باشد نه برای شما و
نه برای کاربران دیگری که وارد پیج شما شدهاند نمایش داده نمیشود. (توضیحات بیشتر)
- بستن بخش کامنتها:
فعالسازی این امکان بسیار ساده است. برای این امر کافی است هنگام ارسال یک
پست، زمانی که به بخش نوشتن توضیحات آن میرسید، گزینهی Advanced
Settings را لمس کنید و با روشن کردن گزینهی موجود، قابلیت ارسال کامنت
برای این پست را به طور کامل ببندید. با انجام این کار آیکون کامنتها نیز
از زیر پست مورد نظر حذف خواهد شد. اگر قصد بستن کامنت برای پستی که در حال
حاضر منتشر شده است را دارید نیز کافی است به آن پست مراجعه و با زدن منوی
سه نقطه، در کنار مواردی همچون Edit یا Delete، گزینهی Turn Off
Commenting را انتخاب کنید تا امکان ارسال کامنت در پست مورد نظر غیرفعال
شود. برای باز کردن مجدد کامنتها نیز همین مراحل را تکرار کنید و این بار
گزینه Turn ON Commentin را انتخاب کنید. (توضیحات بیشتر)
هشتگ چیست؟ فواید و کاربرد آن
در
بخش قبل از هشتگ ها نام بردیم. موضوعی که به جرات می توان آن را مهم ترین
رکن شبکه های اجتماعی همچون توئیتر و اینستاگرام دانست. در این بخش به شما
خواهیم گفت که هشتگ چیست و چرا مهم است و چه کاربردهایی دارد.
سادهترین
مثالی که میتوان برای تعریف هشتگ به کار برد، طبقهبندی یا Category است.
همانطور که در سایتها، پستها دستهبندی خاصی دارند (بازی، نرمافزار
و...) پستهای اینستاگرام نیز میتوانند به کمک هشتگها، موضوع خود را
مشخص کنند و در جستجوها به آسانی پیدا شوند. این موضوع با کمک کاراکتر #
انجام میشود، به این معنا که با قرار دادن این کاراکتر در ابتدای کلمات،
میتوان آنها را به یک دستهبندی برای پست تبدیل کرد. برای مثال اگر می
خواهید عکسی از کاور آهنگ فندک تب دار محسن چاوشی که برای سریال شهرزاد
خوانده است منتشر کنید، میتوانید در متن پست از این هشتگهایی مانندزیر
استفاده کنید:
- (Chavoshi #Shahrzad# یا هشتگ فارسی #چاوشی #شهرزاد)
به
کمک این دو کلمه، شما دو دستهبندی متفاوت برای عکس خود مشخص کردهاید.
حال اگر کاربران دیگر در بخش جستجوی هشتگها، کملهی Chavoshi یا شهرزاد را
وارد کنند عکس شما نیز در لیست بلندبالای نتایج خواهد آمد.
حال که
با تعریف هشتگ ها آشنا شدیم بهتر است نگاهی به دلایل اهمیت آن نیز داشته
باشیم. هشتگ ها از ارزش و کاربرد بسیار بالایی برخوردارد که می توان از
میان دلایل آن به 3 مورد زیر اشاره کرد:
- دلیل اول
آنکه شما با جستجوی کلمهای مانند CAT در بخش حسابهای کاربری، تنها
صفحههایی را خواهید یافت که صرفا به گربهها پرداخته و به نوعی از کلمهی
cat در نام کاربری خود استفاده کردهاند. در حالی که ممکن است میلیونها
عکس دیگر وجود داشته باشد که کاربران دیگر در صفحهی شخصی خود قرار داده
باشند. به کمک هشتگها آن عکسها نیز از چشم شما دور نخواهند ماند.
- دلیل دوم
نیز سرعتعمل بالای هشتگها است به طوری که در اکثر برنامههای تلوزیونی
زنده شاهد استفاده از این موضوع هستیم. به کمک هشتگها، میتوان به سرعت
کلمه یا موضوعی را در بین تمام کاربران اینستاگرام جستجو کرد. یک موتور
جستجو برای اینستاگرام را تصور کنید با این تفاوت که نتایج آن بر خلاف گوگل
که مدتی طول میکشد تا در موتور جستجو ثبت شوند، به صورت آنی و تنها 1
ثانیه بعد از ارسال پستی با هشتگ مورد نظر، نمایش داده خواهد شد.
- دلیل سوم نیز قابلیت استفاده از هشتگها برای برگزاری کمپینهای مختلف است. برای مثال اگر مسابقهی عکاسی زومیت و مایکت
را به خاطر داشته باشید حتما میدانید که به کمک یک هشتگ اختصاصی و خاص
(selfie4myket#)، میتوان مجموعهای از عکسها با محوریتهای خاصی را در
مکانی عمومی جمعآوری کرد.
پیدا کردن موضوعات و بحث های مورد نظر به کمک هشتگ
همانطور
که گفته شد کاربران می توانند با استفاده از هشتگ ها، پست های ارسالی خود
را به صورت آنی به آرشیو اینستاگرام اضافه کنند. این موضوع باعث می شود تا
جستجو کردن یک موضوع خاص در اینستاگرام به آسانی امکان پذیر باشد. این
موضوع برای تمام موارد امکان پذیر است برای مثال اگر هشتک GalaxyS8 را
انتخاب کنید با انبوه پست های مربوط به آن مواجه خواهید شد. البته اگر می
خواهید مطالب مورد نظرتان فارسی باشد باید از هشتگ های فارسی مانند
#گلکسی_اس8 استفاده کنید.
اما جذابیت اصلی جستجو بر اساس هشتگ، امکان
جستجوی موضوعات داغ روز است. برای مثال فرض کنید همین حالا مشغول تماشای
یک مسابقه ی فوتبال بین پرسپولیس و استقلال هستید. شما در حین بازی یا بعد
از پایان بازی میتوانید با جستجو کردن نام پرسپولیس یا استقلال یا دربی در
بخش هشنگ ها، به سرعت به پست هایی که کاربران دیگر در همان لحظه در حال
انتشار هستند دسترسی پیدا کنید. این موضوع باعث شده است تا هشتگ، به
مهمترین ابزار برای دسترسی سریع به اطلاعات داغ و تازه باشد.
تگ و منشن چیست؟ آموزش تگ و منشن کردن افراد
کمی
بالاتر و در بخش Tag People توضیح مختصری در رابطه با تگ کردن افراد روی
عکس ها دادیم که در این بخش آن را به طور کامل تری شرح خواهیم داد.
- آموزش تگ کردن افراد:
حتما مشاهده کردهاید که با لمس روی بعضی از عکسهای ارسال شده در
اینستاگرام، چند نام برچسبمانند روی آن ظاهر میشود. این امر برای درج
پروفایل افراد حاضر در عکس به کار میرود. این عمل، یعنی ثبت اکانت یک شخص
در عکس، تگ کردن افراد نامیده میشود. برای این کار و تگ کردن افراد در
عکسهای خودتان کافی است تا هنگام ارسال پست، گزینهی Tag People را انتخاب
کنید و با لمس روی صورت شخص یا هر مکان دلخواه از عکس، آیدی پروفایل شخص
یا پیج مورد نظر را به آن بچسبانید. به همین سادگی حساب کاربری وارد شده،
روی عکس مورد نظر درج خواهد شد. اگر قصد تگ کردن کاربری را در استوری دارید
نیز کافیست تا به کمک ابزار نوشتار در استوری، آیدی او را با قرار دادن @
در ابتدا تایپ کنید. با انجام اینکار متن تایپ شده به صورت خودکار به آیدی
لینک شده تبدیل می شود.
- آمورش منشن کردن افراد: علامت @
در اینستاگرام به نوعی نقش لینکدهنده به اکانتها را دارد. برای مثال
نامکاربری ما در اینستاگرام myzoomit است. برای آنکه شخصی را به پیج ما
هدایت کنید، تنها کافی است تا علامت @ را در ابتدای نامکاربری قرار بدهید و
به صورت myzoomit@
آن را وارد پست یا کامنت کنید. بعد از ارسال، این عبارت تبدیل به لینکی
آبی رنگ میشود که با کلیک روی آن مستقیما به صفحهی زومیت منتقل خواهید
شد.
این 2 موضوع یعنی تگ و منشن کردن یک شخص در یک پست یا
کامنت، حکم اطلاعرسانی برای صاحب آن اکانت را نیز خواهند داشت. به این
معنا که اگر شما در یک عکس، پست یا کامنت، شخصی را منشن یا تگ کنید، آن شخص
به محض آنلاین شدن پیغامی دریافت خواهد کرد و از اینکه شما او را تگ یا
منشن کرده اید با خیر می شود. این موضوع زمانی کاربرد خواهد داشت که قصد
جواب دادن به کامنت فردی را داشته باشید و با این امکان، بتوانید او را از
جواب ارسال شده توسط خودتان آگاه کنید. ضمن آنکه از این ویژگی میتوان برای
هدایت دوستان خود به یک پست خاص که فکر میکنید برای او جالب است نیز
استفاده کنید.
آموزش ارسال پیام خصوصی توسط Direct
در
اینستاگرام نیز میتوانید مانند شبکه های اجتماعی دیگر با دوستان خود به
صورت خصوصی در تماس باشید. برای اینکار باید از دایرکت مسیج استفاده کنید
تا بتوانید به صورت متنی یا ارسال عکس و ویدئو، با دوستان خود به صورت دو
نفره گفتگو کنید. دسترسی به اینباکس دایرکت مسیح به این صورت است که در
صفحه ی اصلی برنامه و در منوی بالا، باید آیکون مربوط به دایرکت مسیج
(موشک) را لمس کنید تا وارد اینباکس یا همان صندوق چت ها شوید. برای ارسال
پیام دایرکت به افراد نیز کافیست به پیج آن ها رفته و با لمس سه نقطه در
بالای صفحه، گزینه ی Send Message را انتخاب کنید. برای ارسال پیام های محو
شونده نیز کافیست روی دکمه آبی رنگ دوربین (عکس بالا) لمس کنید و عکس یا
ویدیوی مورد نظرتان را بفرستید.
معرفی استوری (Stories) و آموزش استفاده از آن
شاید
چند ماه پیش که امکان استوری به اینستاگرام اضافه شد کسی فکرش را نمی کرد
که استوری ها تا این حد در بین کاربران محبوب و پراستفاده شوند. استوری یک
بخش جداگانه برای ارسال عکس و ویدیو است که مطالبی که در آن آپلود می شوند
به صورت اسلایدهای چند ثانیه ای و پشت سر هم نمایش داده می شوند و همچنین
عمر آن ها نیز تنها 24 ساعت است و بعد از آن به طور خودکار حذف خواهند شد.
ضمن آنکه قالب عکس ها و ویدیوهای استوری کاملا تمام صفحه است و خبری از عکس
های مربعی یا واید عادی نیست. اما کاربرد آن چیست؟ چرا با وجود بخش اصلی
پست ها، باید چنین قابلیتی نیز اضافه شود؟ برای یک عده، استوری یک بخش
جداگانه برای ارسال پست های به اصطلاح "دم دستی" است. مواردی که شاید
آنچنان مهم نباشند که به صورت مستقل در پیج منتشر شوند (برای مثال خوشحالی
از برد تیم محبوبشان در یک مسابقه فوتبال). اما برای عده ی دیگر استوری
بخشی است که خاطرات گذری خود را برای اشتراک گذاری با فالوورها در آن منتشر
می کنند (برای مثال عکس های یک سفر یا یک مهمانی). در هر صورت آنچه مهم
است محبوبیت بالای این ویژگی است به طوری که کمتر کاربر "فعالی" را می توان
پیدا کرد که در اکانت خود دارای استوری نباشد.
- آموزش ارسال استوری:
برای آنکه شما نیز استوری خود را داشته باشید کافیست تا به صفحه ی اصلی
اینستاگرام (فیدها) مراجعه کنید و در نوار بالای صفحه (که شامل استوری
افرادی است که فالو کرده اید) روی پروفایل اول که متعلق به شماست و یک
علامت کوچک "+" کنار آن قرار گرفته است لمس کنید تا به صفحه ی دوربین منتقل
شوید. در این بخش میتوانید با ثبت عکس یا ویدیوهای 15 ثانیه ای، اقدام به
ارسال پست های جدید در استوری خود کنید. اگر می خواهید به جای ثبت عکس با
دوربین، از عکس های موجود در گالری استفاده کنید نیز کافیست تا صفحه ی
دوربین را به سمت بالا بکشید تا تصاویر گالری در نواری باریک به نمایش
گذاشته شوند. البته این بخش تمام عکس های گالری را نشان نخواهد داد و تنها
مواردی قابل رویت هستند که در 24 ساعت گذشته در حافظه ذخیره شده باشند.
برای ارسال پست های بیشتر در استوری کافیست همین مراحل را مجدد تکرار کنید.
- آموزش اعمال افکت، متن و ... روی استوری:
بعد از آنکه عکس مورد نظر خود را توسط دوربین یا گالری ثبت یا انتخاب
کردید، به صفحه ی ویرایش پست قبل از ارسال وارد خواهید شد. در این بخش با
کشیدن انگشت خود به سمت راست یا چپ میتوانید افکت های مختلفی را روی عکس
یا ویدیوی خود اعمال کنید. همچنین توسط ابزارک هایی که در بالای صفحه قرار
گرفته اند نیز میتوانید استیکر یا متن اضافه کنید. قلمویی نیز در
اختیارتان قرار گرفته تا در صورت تمایل از آن استفاده کنید و طرح های
متنوعی را روی عکس یا ویدیو بکشید.
آموزش دانلود استوری
امکان
دانلود استوری ها به طور پیشفرض در اینستاگرام وجود ندارد و برای این
موضوع به ناچار باید از ابزارهای جانبی، یا اینستاگرام مود شده استفاده
کرد. از آنجایی که اپلیکیشن های جانبی نیاز به لاگین کردن شما دارند و
امنیت آن ها تضمین شده نیست اپلیکیشن خاصی را در این زمینه معرفی نمی کنیم.
بهترین راه در حال حاضر استفاده از نسخهی مود شده اینستاگرام (OG-instagram) است که به کمک آن میتوانید هنگام تماشای یک استوری و لمس گزینه 3نقطه، گزینه Download را در اختیار داشته باشید.
تفاوتهای بین پست عادی و استوری
شما
هم به صورت عادی هم در بخش استوری میتوانید عکس و ویدیو آپلود کنید. اگر
می خواهید بدانید این 2 بخش چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چرا باید یک پست
را در استوری منتشر کرد میتوانید توضیحات زیر را بخوانید.
- اولین
و شاید مهمترین تفاوت این است که پستهای عادی برای تمامی کسانی که شما
را فالو کرده باشند قابل مشاهده خواهد بود اما پستهایی که در قالب Stories
منتشر میکنید میتوانند تنها برای افراد دلخواه شما نمایش داده شوند. اگر
سری به تنظیمات Stories بزنید میتوانید مشخص کنید چه افرادی (همه یا فقط
کسانی که فالو کرده اید) قادر به ارسال نظر درباره استوری های شما باشند.
اگر دوست دارید شخص یا اشخاص بخصوصی قادر به تماشای استوری های شما نباشند
نیز میتوانید در همین صفحه آن ها را مشخص کنید. ضمن آنکه با ورود به
پروفایل هر شخص و کلیک روی گزینهی سه نقطه، میتوانید او را به لیست کسانی
که اجازهی تماشای استوریهای شما را ندارند اضافه کنید.
- دومین
تفاوتی که وجود دارد این است که در حالت عادی شما تنها قادر به اعمال
افکتهای مشخصی رو عکسها یا ویدیوها بودید اما در بخش Stories شما
میتوانید روی ویدیو یا عکس مورد نظر متن اضافه کنید یا حتی با قلمو روی آن
نقاشی بکشید تا پست ارسالی خود را بیش از پیش جذاب و مدرن کنید.
- سومین
تفاوت نیز که در ابتدا به آن اشاره شد این است که پست هایی که در حالت
Stories منتشر می کنید تنها 24 ساعت ماندگاری خواهند داشت و بعد از آن به
صورت خودکار حذف خواهند شد.
آموزش پخش لایو ویدیو (پخش زنده ویدیو)
به
کمک ویژگی جذاب لایو ویدیو، میتوانید به صورت زنده برای فالوور های خود
ویدیو پخش کنید. از این پس دیگر نیازی به تجهیزات حرفه ای دوربین و یک شبکه
تلویزیونی برای ارتباط مستقیم و زنده با فالوورهای خود نیاز نخواهید داشت.
کافیست تا اینستاگرام را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و با مراجعه به بخش
Live Video به صورت زنده ویدیو پخش کنید. با اینکار، تمام کاربرانی که به
آیدی شما مراجعه کنند می توانند پخش زنده ی شما را مشاهده کنند و برای شما
کامنت بگذارند. این ویژگی به خصوص برای افراد مشهور میتواند بسیار مفید و
جذاب باشد. برای مثال یک بازیگر میتواند با تعیین وقت قبلی، در ساعتی خاص
اقدام به پخش ویدیوی زنده کند و علاوه بر صحبت با طرفدارانش، به صورت
همزمان کامنتها را نیز مشاهده و پاسخ دهد. یا یک خواننده میتواند در زمان
کنسرتش، برای آن دسته از هوادارانی که موفق به حضور در کنسرت نشدهاند به
صورت افتخاری چند دقیقهای را به شکل زنده پخش کند.
برای استفاده از
این ویژگی ابتدا از به روز بودن اینستاگرام خود مطمئن شوید. سپس زمانی که
در صفحهی فیدها هستید روی آیکون دوربین در بالای صفحه لمس کنید تا به
دوربین منتقل شوید. پیش از این در این بخش شما میتوانستید در 3 حالت
Normal, Boomrang و HandsFree فیلمبرداری کنید و آن ها را پست کنید. اگر
ویژگی پخش زنده برای شما فعال شده باشد باید گزینهی جدیدی با عنوان Live
نیز به این بخش اضافه شده باشد تا برای آغاز پخش زندهی ویدیوی خود از آن
گزینه استفاده کنید. بعد از انتخاب این گزینه، اینستاگرام ابتدا کانکشن شما
را بررسی میکند و سپس بعد از ثانیه شماری کوتاه، پخش زندهی ویدیوی شما
را آغاز خواهد کرد. به محض آغاز پخش زنده، نوتیفیکیشنی برای فالوورهای شما
ارسال خواهد شد و آنها را از پخش زندهی شما با خبر خواهد کرد.
- کاربران
میتوانند با مراجعه به ویدیوی لایو شما، علاوه بر تماشای ویدیو، به ارسال
کامنت نیز بپردازند تا همزمان با شما در تعامل باشند. در صورتی که بنا به
هر دلیلی علاقهای به فعال بودن بخش کامنتها ندارید میتوانید با لمس
گزینهی 3 نقطه در گوشهی تصویر، کامنتها را خاموش کنید.
- در
بالای صفحه تعداد کاربرانی که در حال تماشای این لایو ویدیو هستند، نمایش
داده خواهد شد. در کنار تعداد بازدیدکنندگان نیز گزینهای نیز تحت عنوان
End وجود دارد که با لمس آن، میتوانید به این ویدیوی زنده پایان دهید.
- اگر
لایو ویدیو مربوط به شما نیست و مشغول تماشای لایو ویدیوی شخص دیگری هستید
نیز میتوانید با یک بار لمس روی صفحه، کامنت ها را مخفی کنید و ویدیوی
لایو مورد نظر را به صورت کامل و بدون نوشته های مزاحم مشاهده کنید.
آموزش دانلود لایو ویدیو
دانلود
کردن و ذخیره ی لایو ویدیو یا ویدیوی زنده ای که در حال پخش است از دو
جنبه قابل بحث است. یک سو فردی که ویدیوی زنده را پخش می کند و یک سو نیز
کاربرانی که ویدیوی لایو را تماشا می کنند. اینستاگرام به طور رسمی امکان
دانلود ویدیوی لایو را برای شخصی که آن را پخش می کند مهیا کرده است اما
کاربران دیگر، همانطور که امکان دانلود پست ها و استوری های دیگران را به
صورت رسمی ندارند، قادر به ذخیره کردن لایو ویدیوها نیز نیستند. البته روشی
غیررسمی برای ذخیره کردن لایو ویدیوها وجود دارد که در ادامه آن را شرح
خواهیم داد.
- ذخیره لایو ویدیو توسط شخص پخش کننده:
کاربرانی که مشغول پخش ویدیوی زنده برای فالوورهای خود هستند، بعد از لمس
گزینه ی End و پایان دادن به پخش زنده، گزینه ای برای Save کردن ویدیو در
اختیارشان قرار می گیرد که می توانند با لمس آن، یک نسخه آفلاین از لایوی
که پخش کرده اند را در گوشی خود ذخیره کنند. البته ویدیوی ذخیره شده،
ویدیوی خام است و کامنت هایی که هنگام لایو منتشر شده اند ذخیره نخواهد شد.
- ذخیره لایو ویدیو توسط کاربران دیگر:
از آنجایی که اینستاگرام به صورت رسمی راهی برای دانلود لایو ویدیوها توسط
کاربران دیگر مهیا نکرده است، و OGinstagram نیز هنوز موفق به ارائه ی
گزینه ی دانلود برای لایوویدیوها نشده است، برای ذخیره کردن یک لایو ویدیو
تنها چاره ی شما استفاده از اپلیکیشنهایی است که امکان ضبط ویدیو از
صفحهنمایش گوشی را به کاربر میدهند. به این صورت که بعد از اجرای این
اپلیکیشنها و آغاز عملیات ضبط ویدیو از صفحه نمایش، باید به اینستاگرام
مراجعه و ویدیوی لایو مورد نظر را اجرا کنید. حال هر آنچه شما از این
ویدیوی لایو مشاهده میکنید با همان کیفیت، همان صدا و همان شکل توسط
اپلیکیشن مورد نظر ضبط خواهد شد. از آنجایی که این آموزش این امر مفصل است
بهتر است به پست اختصاصی آن یعنی "آموزش دانلود ویدیو لایو اینستاگرام " مراجعه کنید.
آموزش دانلود پست (عکس و ویدئو)
امکان
دانلود پست ها نیز به طور پیشفرض در اینستاگرام وجود ندارد و برای دانلود
آن ها باید از ابزارهای جانبی، یا اینستاگرام مود شده استفاده کرد.
پیشتر به طور کامل نحوهی اضافه کردن گزینهی دانلود به منوی زیر پست ها را برای گوشی های روت شده توضیح دادهایم. اگر گوشی شما روت نیست نیز میتوانید از نسخهی مود شده اینستاگرام (OG-instagram) یا اپلیکیشن InstaKeep استفاده
کنید. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از InstaKeep و اپ های مشابه،
تنها قادر به دانلود پست از پیج های Public هستید. بنابراین ما OG
Instagram را به شما پیشنهاد می دهیم.
آموزش کپی کردن متن یک پست یا کامنت
در
کنار عکس ها و ویدیوهایی که ممکن است علاقه به دانلود کردن آن داشته
باشید، متن هایی نیز در اینستاگرام وجود دارند که ممکن است خواستار ذخیره ی
آن، یا حتی استفاده از آن در شبکه های دیگر باشید. اما همانند عکس ها و
ویدیوها، اینستاگرام برای کپی متن پست ها نیز امکانی مهیا نکرده است و
کاربران مجبور به استفاده از نسخه ی مود شده ی اینستاگرام (OGinstagram) خواهند
بود. برای این کار کافی است تا بعد از دانلود OGinstagram به پست مورد نظر
مراجعه، و روی آیکون کامنت، در زیر هر پست لمس کنید تا به صفحهی کامنتها
منتقل شوید. در این بخش با کلیک روی هر کامنت یا حتی متن اصلی پست (در
بالاترین بخش صفحه)، یک نوار جدید به بالای صفحه اضافه می شود که گزینهی
Copy در آن به چشم میخورد و با لمس روی آن، متن مورد نظر کپی خواهد شد.
افکت های واقعیت افزوده در استوری
اینستاگرام
با بهروزرسانی نسخهی ۱۰.۲۱ سرانجام پای افکتهای واقعیت افزوده را به
اپلیکیشن خود باز کرد. از آنجایی که این افکتها در اسنپ چت و MSQRD از
محبوبیت غیرقابل تصوری در بین کاربران برخوردار هستند، انتظار میرفت که
اینستاگرام خیلی زودتر از اینها چنین قابلیتی را به اپلیکیشن خود اضافه
کند. حال در نسخه ۱۰.۲۱ انتظار کاربران اینستاگرام به پایان رسید و
افکتهای واقعیت افزوده در اینستاگرام در دسترس کاربران قرار گرفتند. اگرچه
تعداد این افکتها فعلا به ۸ نمونه خلاصه شده است؛ اما مطمئنا اینستاگرام
برنامههای ویژهای برای این بخش دارد و احتمالا بهزودی شاهد اضافه شدن
تعداد بیشتری از افکتهای واقعیت افزوده خواهیم بود. برای استفاده از این
ویژگی کافی است دوربین داخلی اینستاگرام را اجرا کنید و با لمس آیکون صورتک
جدیدی که به این صفحه اضافه شده است، به لیست افکتهای واقعیت افزوده
دسترسی داشته باشید.
جمعآوری پست های محبوب در یک آرشیو شخصی
در
اینستاگرام شما میتوانید با لایک یا بوکمارک کردن پست ها، آن را برای
مطالعه در آینده ذخیره کنید. برای مثال اگر پست مهمی را مشاهده می کنید اما
در حال حاضر فرصت مطالعه کردن آن را ندارید، یا اگر یک پست جالب به چشمتان
می خورد و می خواهید آن را در آینده به دوست خود نشان دهید، میتوانید
توسط لایک یا بوکمارک کردن آن پست، آن را در یک بخش جداگانه جمع آوری کنید
تا در آینده بتوانید به طور سریع تری به آن دسترسی داشته باشید.
- جمع آوری توسط لایک:
در اینستاگرام نیز مانند فیسبوک، امکان لایک کردن پستها وجود دارد. تنها
با دوبار کلیک روی هر عکس یا ویدیو، پست مورد نظر به لیست پست های لایک شده
توسط شما اضافه میشود و آیکون قلب زیر آن نیز قرمز میشود (برای آنلایک
کردن نیز کافیست تا روی قلب قرمز شده کلیک کنید تا دوباره به حالت عادی
بازگردد). برخلاف فیسبوک، لایک کردن پست ها در اینستاگرام علاوه بر نشان
دادن حمایت یا علاقهی شما به یک پست، به معنای جمعآوری آنها در یک آرشیو
شخصی نیز خواهد بود. این تصاویر یا ویدیوها به بخش Posts You've Liked در
بخش تنظیمات اکاننتان اضافه میشود و میتوانید آرشیوی کامل از عکسها و
ویدیوهای مورد علاقه و لایک شده را در این بخش جمعآوری کنید.
- جمع آوری توسط بوکمارک:
در چند نسخه پیش، اینستاگرام یک آیکون جدید به زیر هر پست اضافه کرد که
توسط آن میتوانید پست های مورد علاقه ی خود را برای استفاده مجدد در آینده
جمع آوری کنید. این آیکون ربان طوری که در پایین، سمت راست هر پست قرار
گرفته است کارکردی مشابه با لایک کردن پست ها دارد اما با یک فرق بسیار
مهم! وقتی شما عکس یا ویدیویی را لایک می کنید، شخص مقابل از لایک کردن شما
باخبر می شود. همچنین فالوور های شما نیز با مراجعه به بخش Following در
تب سوم اینستاگرام (آیکون قلب بخش اعلان ها) می توانند مشاهده کنند که چه
تصاویری را لایک کرده اید. این در حالی است که بنا به هر دلیلی ممکن است
تمایلی نداشته باشید که صاحب پست، یا فالوورهای شما متوجه شوند که شما آن
عکس را لایک کرده اید. اینجاست که بوکمارک کردن پست ها یه کارتان خواهد
آمد. بوکمارک تمام ویژگی های قبلی را دارد اما هیچ کس جز خود شما متوجه
نخواهد شد که چه عکس ها یا ویدیوهایی را جمع آوری کرده اید. پست هایی که
توسط آیکون بوکمارک جمع آوری می کنید به بخش Posts You've Liked منتقل
نخواهند شد. در صفحه ی پروفایل شما، آیکونی با همین شکل اضافه شده است که
به کمک آن میتوانید به پست های بوکمارک شده دسترسی داشته باشید. در همین
بخش یک تب جداگانه با نام Collection وجود دارد که میتوانید به کمک آیکون
"+" در بالای صفحه، اقدام به ساخت آلبوم های جداگانه کنید و پست های
بوکمارک شده را در آن ها دسته بندی کنید. برای ذخیره مستقیم پست ها در
کالکشن ساخته شده، روی آیکون ربان لمس طولانی کنید.
توجه
مهم: عکسهای حاضر در این دو بخش، تنها یک میانبر به عکس اصلی هستند و اگر
صاحب پست، اقدام به حذف آن کند، عکس مورد نظر از لیست شما نیز حذف خواهد
شد.
تبدیل اکانت عادی به اکانت تجاری و فواید آن
اکانت
تجاری یک ویژگی جالب است که بیشتر برای افرادی کاربرد خواهد داشت که یک
پیج کاری در اختیار دارند. تجاری کردن اکانت اینستاگرام برای هر کاربری
امکانپذیر است و تنها شرط آن داشتن یک اکانت فیسبوک است. با تجاری کردن
اکانت شاهد چند تفاوت خواهید بود که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.
- تفاوت اول: با
تجاری کردن اکانت خود، از این پس کاربران وقتی به صفحهی شما مراجعه
میکنند علاوه بر گزینهی Follow، گزینهی دیگری با عنوان Contact مشاهده
خواهند کرد که با کلیک روی آن میتوانند اطلاعاتی همچون شماره تماس، ایمیل
و... را مشاهده کنند. با انجام این کار پیجهای فروشگاهی دیگر نیاز نیست
که اطلاعات تماس خود را در بخش بیوگرافی وارد کنند و میتوانند به صورت
منظم و حرفهای، آنها را در بخش Contact جایگزین کنند. با انجام اینکار
زمانی که کاربر روی Contact لمس میکند گزینهای با عنوان Call برای اون به
نمایش در خواهد آمد که با لمس آن مستقیما به شماره گیر گوشی برای تماس
منتقل خواهد شد.
- تفاوت دوم: تفاوت دومی که
با تجاری کردن اکانت برای شما اتفاق خواهد افتاد دسترسی به آمار و ارقام
مربوط به پستها و فالوورهای شما خواهد بود. برای مثال میتوانید Top
Postهای خود را از لحاظ بازدید و لایک و کامنت مشاهده کرده و سیر صعودی یا
نزولی فالوورهای خود یا ساعات شلوغی را نیز بررسی کنید. همچنین بازه سنی،
موقعیت شهری و کشوری و همچنین جنسیت کاربران خود را نیز میتوانید بعد از
تجاری کردن اکانت مشاهده کنید.
نحوهی تجاری کردن اکانت
اینستاگرام به این صورت است که باید به تنظیمات اینستاگرام مراجعه کرده و
گزینهی Switch to Business Profile را انتخاب کنید. سپس از شما درخواست
میشود تا به اکانت فیسبوک خود متصل شوید و اطلاعاتی همچون شماره تلفن،
ایمیل و در صورت تمایل موقعیت مکانی روی نقشه را مشخص کنید. بعد از انجام
این مراحل اکانت شما به سادگی تبدیل به یک اکانت تجاری میشود. در صورتی که
به هر دلیل از انجام اینکار منصرف شدید میتوانید مجددا با مراجعه به
تنظیمات اینستاگرام، گزینهی Switch to Regular Profile را انتخاب کنید تا
اکانت شما مجددا به اکانت عادی تبدیل شود
استفاده از چند اکانت به طور همزمان
شاید
بتوان گفت محبوبت ترین ویژگی جدیدی که در سال های اخیر به اینستاگرام
اضافه شده است امکان استفاده ی همزمان از چند اکانت اینستاگرام است. اگر در
حال استفاده از نسخه های جدید اینستاگرام باشید، در انتهای منوی تنظیمات
اینستاگرام گزینه ای تحت عنوان Add Account مشاهده خواهید کرد که میتوانید
با استفاده از آن، اکانت های دیگر خود را (تا سقف 5 اکانت) به اینستاگرام
اضافه کنید و بدون نیاز به نصب نسخه های جداگانه، بین اکانت های خود جابجا
شوید.
آگاه شدن از پستهای جدید یک پیج
در
حالت عادی هیچ اطلاعرسانی خاصی برای پستهای جدید افرادی که فالو کرده
اید صورت نمیگیرد و تنها با مراجعه به بخش فیدها یا پروفایل آن شخص، قادر
به مشاهدهی پستهای جدید خواهید بود. اما با قابلیت Turn Notification ON
میتوانید افراد یا پیج هایی که برای شما مهم هستند را مشخص کنید تا در هر
زمانی از روز که پست جدیدی از این افراد منتشر شد، توسط یک نوتیفیکیشن
باخبر شوید و بتوانید به سرعت آن را مشاهده کنید. برای این امر کافی است به
پروفایل افراد مراجعه کنید و بعد از لمس گزینهی سهنقطه، روی گزینهی
Turn Notification ON لمس کنید. نکته ی مهمی که در رابطه با این ویژگی وجود
دارد این است که برای مشاهده ی این گزینه، شما "باید" آن شخص را فالو کرده
باشید در غیر این صورت چنین گزینه ای در پروفایل او مشاهده نخواهید کرد.
بلاک و ریپورت کردن کاربران مزاحم
مانند
تمام شبکههای اجتماعی دیگر، اینستاگرام نیز دارای افراد مزاحمی است که به
شکل های مختلف، ممکن است باعث آزار شما شوند. برای بلاک کردن این افراد
کافی است تا به پروفایل این اشخاص رفته و در همان منوی بالا، دکمهی Block
را انتخاب کنید. برای آبلاک کردن نیز باید مجددا به پروفایل آن شخص مراجعه
کنید، یه به گزینه ی Blocked Users در تنظیمات اینستاگرام مراجعه کنید.
اگر
پیج مورد نظر مطالب مخرب یا توهین آمیزی منتشر می کند نیز میتوانید به
جای بلاک، آن را Report کنید تا اینستاگرام آن را بررسی کرده و در صورت
لزوم آن پیج را حذف کند. اکانت های فیک یا پیج هایی که مطالب نامناسبی
منتشر می کنند از مورادی هستند که میتوانید آن ها را Report کنید.
آیا بلاک شده اید؟
اگر
شخص یا پیجی شما را بلاک کند چند نشانه رخ خواهد داد. نشانه ی اول این است
که حتی اگر نام دقیق آیدی آن پیج را در بخش جستجوی اینستاگرام وارد کنید،
اثری از او مشاهده نخواهید کرد. نشانه ی دوم نیز این است که اگر از طریق
آیدی (مثلا @myzoomit) وارد پیج آن شخص شوید، با پیغامی مبنی بر اینکه این
شخص هیچ پستی در اکانت خود منتشر نکرده است مواجه خواهید شد در حالی که
تعداد پست های آن شخص (که در بالای صفحه نوشته شده است) صفر نیست. اگر این
دو مورد را مشاهده کردید به این معناست که شخص مورد نظر، شما را بلاک کرده
است.
پیدا شدن اکانت شما توسط دیگران
بسیاری
از افرادی که عضو اینستاگرام هستند تمایلی به شناخته شدن اکانت خود نزد
دوست و آشنا ندارند و از همین رو آیدی خود را با آن ها در میان نمی گذارند.
اما آیدی تنها راهی نیست که دوستان شما می توانند از طریق آن شما را پیدا
کنند. در منوی تنظیمات اینستاگرام هر کاربری می تواند با لمس گزینهی Find
Contacts، به بررسی شمارههای موجود در تلفن خود بپردازد و هر کدام از
آنها را که در این شبکهی اجتماعی عضویت دارند را پیدا کند که پیش نیاز
این امر، ثبت بودن شماره تلفن در اکانت اینستاگرام است. بنابراین در صورتی
که مایلید حساب کاربری شما در جستجوی دستی Contactها برای دوستانتان نمایش
داده نشود، تنها کافی است تا شمارهای از خود در اکانت ثبت نکنید یا اگر
کرده اید آن را با مراجعه به بخش Edit Profile حذف کنید.
توجه: بخش
Find Contacts تنها اکانت های مربوط به شماره تلفن ها را نمایش می دهد و
مشخص نمی کند که کدام اکانت برای کدام شماره است. اگر شخصی از مخاطبین شما
از اسم مستعار یا عکسی غیر از عکس خودش استفاده کرده باشد شما متوجه
نخواهید شد که آن اکانت مربوط به کدام شماره ی ذخیره شده در گوشی شما است.
حل مشکل Security Code در اینستاگرام
در
اینستاگرام گاهی با فالو کردن یک فرد یا کامنت گذاشتن در زیر یک عکس، با
صفحهی سفیدی رو به رو خواهید شد که بعد از گذشت چند ثانیه پیغام Security
Code را به شما نمایش میدهد و از شما درخواست وارد کردن شماره موبایل را
خواهد داشت تا با ارسال کد فعالسازی، اکانت شما را تایید کند. تا قبل از حل
این موضوع شما قادر به لایک کردن پستها، فالو و آنفالو کردن افراد،
دسترسی به تنظیمات اکانت و لیست فالووئینگهای خود و ... نخواهید بود. در
صورت مواجه شدن با این مشکل شماره تلفن خود را بدون 0 و با پیش شماره +98
در اینستاگرام وارد کرده و کد فعالسازی را دریافت کنید.
کاربرانی که
به هر دلیل مایل نیستند شماره تلفنشان در این برنامه ذخیره شود نگران
نباشند. کافیست بعد از دریافت کد فعالسازی و تایید اکانت خود، به بخش
تنظیمات مراجعه کرده و شماره تلفن خود را حذف کنید. اگر دوباره دچار چنین
مشکلی شدید نیز شماره تلفنتان را به صورت موقت و برای دریافت کد
فعالسازی وارد کرده و سپس دوباره آن را حذف کنید.
حل مشکل فالو نشدن پیج ها در اینستاگرام
یکی
از مشکلاتی که در اینستاگرام وجود دارد، عدم فالو شدن اکانتهای مختلف
است. برای مثال شما وارد پروفایلی شدهاید و روی گزینهی Follow لمس
میکنید. این گزینه به حالت Following تغییر مییابد و عملیات فالو با
موفقیت به پایان میرسد اما در عرض یک ثانیه، همه چیز به حالت قبل باز
میگردد. این موضوع دو دلیل متفاوت میتواند داشته باشد.
- اگر
این اتفاق تنها برای برخی از اکانتها میافتد، به احتمال زیاد شما توسط آن
اشخاص بلاک شده اید. در این حالت با وجود آنکه تعداد پست های پیح مورد نظر
بیشتر از صفر است، شاهد هیچ پستی در پیج نخواهید بود.
- دلیل
دیگری که میتواند باعث فالو نشدن اکانتها در اینستاگرام شود، بلاک شدن
موقتی شما توسط اینستاگرام است. در این اپلیکیشن قانونی وجود دارد که اگر
تعداد زیادی پیج را پشت سر هم فالو یا آنفالو کنید، اکانت شما به مدت چند
ساعت توانایی فالو کردن را از دست خواهد داد. برای مثال اگر ۱۰۰ پیج را در
کمتر از ۵ دقیقه فالو کنید، این اتفاق برای شما خواهد افتاد و برای حل آن
نیز تنها کافی است چند ساعت صبر کنید تا این مشکل به صورت خودکار رفع شود.
با
توجه به موارد گفته شده، تقریبا موضوع یا ترفند مهم دیگری در این اپلیکیشن
وجود ندارد و شما با مطالعه ی این آموزش، با تمام بخش ها و امکانات
اینستاگرام آشنا شده اید. نظر شما درباره این اپلیکیشن محبوب چیست؟ آیا
روند رو به رشد آن همچنان ادامه خواهد داشت؟
فراموشی رمز عبور
در
صورتی که رمزعبور اکانت خود را فراموش کرده اید اینستاگرام راهکارهایی را
برای شما در نظر گرفته است. ابتدا تاکید می کنیم که اگر رمزعبور را فراموش
کرده اید اما همچنان به اکانت خود دسترسی دارید، میتوانید به سادگی رمز
عبور خود را به دست آورید. اما اگر رمز عبور را فراموش کرده اید و همچنین
از اکانت خود خارج شده اید باید دست به دامان راهکارهای اینستاگرام شوید.
- اگر به اکانت دسترسی ندارید: در این صورت باید هنگام ورود به اینستاگرام و وارد کردن نام کاربری، روی نوشته ی Get help signing
لمس کنید. در این بخش میتوانید از دو روش ایمیل و شماره تلفن رمزعبور
جدیدی دریافت کنید. اگر از قبل شماره یا ایمیلی در اکانت خود ثبت نکرده اید
متاسفانه راهی برای بازگشت اکانت شما وجود نخواهد داشت.
- اگر به اکانت دسترسی دارید:
مهمترین دلیل فراموشی رمزعبور، عدم استفاده از آن برای مدتی طولانی است.
از آنجایی که در همان ابتدا و با یک بار وارد کردن رمز وارد اینستاگرام می
شویم و دیگر تا زمان نصب مجدد اپلیکیشن از رمز عبور استفاده نمی کنیم،
احتمال فراموشی رمز بالا می رود. اگر در حال حاضر در حال استفاده از اکانت
اینستاگرام خود هستید اما رمزعبورتان را فراموش کرده اید میتوانید به
سادگی این مشکل را برطرف کنید. کافیست به Edit Profile رفته و شماره تلفن
یا ایمیل خود را در اکانت ثبت کرده و توسط "لینک/کد" فعالسازی آن را تایید
کنید. سپس به بخش Get help signing (با لاگ اوت
کردن از اکانت فعلی، یا لمس گزینه Add Account در تنظیمات اینستاگرام)
بروید و با استفاده از شماره تلفن یا ایمیل، رمز جدید خود را به دست آورید.
حذف یا دی اکتیو کردن پیج
اگر
بنا به هر دلیلی تصمیم گرفته اید که اینستاگرام را از زندگی روزمره خود
حذف کنید میتوانید از امکان حذف دائمی یا دی اکتیو کردن موقتی اینستاگرام
استفاده کنید. این امر که باید از طریق نسخه وب اینستاگرام صورت بگیرد به 2
شکل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این دو حالت هر دو نتیجه یکسانی دارند
و با استفاده از آن ها اکانت شما به همراه عکس ها، ویدیوها و کامنت هایتان
به طور کامل از دنیای اینستاگرام ناپدید می شوند. تفاوت این است که در
حالت حذف موقت (Deactive) میتوانید هر زمان که دوست داشتید با ورود دوباره
به اکانت، اکانت خود را مجدد فعال کنید. برای این امر بعد از ورود به سایت
www.instagram.com و وارد شدن به اکانت خود، به لینک های زیر مراجعه کنید.
.
با
توجه به موارد گفته شده، تقریبا موضوع یا ترفند مهم دیگری در این اپلیکیشن
وجود ندارد و شما با مطالعهی این آموزش، با تمام بخشها و امکانات
اینستاگرام آشنا شدهاید. نظر شما درباره این اپلیکیشن محبوب چیست؟ آیا
روند رو به رشد آن همچنان ادامه خواهد داشت؟